Accueil > Section Internationale

Section Internationale

During the four years in the International British Section in the Collège Georges Seurat, pupils experience UK teaching and learning styles. They are immersed in the language, developing pleasure in using English in formal and informal contexts and understanding the interdependence of reading, writing, speaking and listening. The British section opened in the Collège in 2017. The first cohort will sit the DNBI (le diplôme national du brevet option international) in 2020.

The pupils enrolled in this section benefit from :
• 4 hours of English language and literature
• 3 hours of English language (4 hours in 6e)
• History-Geography : 2 hours delivered in English + 1 hour in French in 6e/5e/4e and 1,5h in French in 3e.

Pupils from English-speaking countries, or who have spent time in an English-speaking country, as well as French pupils who are bi-national or bilingual are welcome to apply. The completion of the application pack is followed by written and oral evaluations.

Pupils gain cultural awareness, critical reading skills and experience literary heritage by exploring the multicultural aspect of the UK in fiction and non-fiction.

Guided by the skills and aims outlined in Key Stage documents whilst ensuring preparation for French certification, pupils are fully prepared for the DNBI (2 additional oral exams) at the end of Junior High. This preparation includes the comparative study of movements and genres as well as the historical and cultural context of literature.

Pupils are expected to be able to read independently. Poetry, drama, prose in addition to non-fiction are read as part of the course and this includes full texts. Language and Literature classes follow French or British frameworks for content, objectives and assessment methods, as appropriate. Shakespeare, pre-20th century, 20th century, contemporary authors and authors from the English speaking world are studied.

Pendant les quatre années de la Section Internationale Britannique, les élèves ont l’occasion d’expérimenter une méthode pédagogique propre à la Grande-Bretagne.

La section a ouvert au collège Georges Seurat en septembre 2017. Cette première promotion passera le DNBI (le diplôme national du brevet option international) en 2020.

Les élèves inscrits dans cette section bénéficient de :
 4 heures de langue et littérature anglaise
 3 heures d’anglais (4 heures en 6e)
 en histoire et géographie : 2h en anglais + 1h en français en 6e/5e/4e et 1,5h en français en 3e

La section accueille des élèves anglophones ou d’origine étrangère ayant séjourné en pays anglophone, mais également des élèves français, binationaux ou bilingues. Les élèves sont recrutés sur dossier et tests écrits et oraux.

L’immersion dans la langue suscite le plaisir de la lecture et développe l’expression dans une langue précise, idiomatique et courante. Les élèves découvrent l’analyse de textes documentaires et ils développent une sensibilité aux œuvres littéraires.

La Section contribue à la formation intellectuelle et à l’enrichissement culturel des élèves et favorise une connaissance approfondie des patrimoines culturels et littéraires des pays Anglophones.

L’approche pédagogique et les contenus culturels et linguistiques s’appuient sur les textes de référence français ou britanniques appropriés, les élèves sont préparés au DNBI (2 examens oraux supplémentaires).

Les élèves sont amenés à lire et à étudier les auteurs depuis Shakespeare jusqu’à ce jour, à travers la poésie, le théâtre et les romans qui figurent au programme, de manière à devenir des lecteurs autonomes. Toutes les œuvres ont été écrites en anglais et représentent la richesse de la littérature anglaise, et les diverses cultures et traditions du monde Anglophone.